August och Bjucken

Kopia från en artikel om Augusts Buick i HT 1953.

Bilden är en kopia från en artikel om Augusts Buick i HT 1953.

Ur Augusts Thunstedts dagbok:

1925

9/10 ”i Stockholm köpte Bjuck”

I oktober 1925 åkte August till Stockholm och ropade in den här bilen på en auktion – kanske den första bilauktionen i Sverige.

Bakgrunden var att bilen – en Buick av 1919 års modell – ursprungligen sålts av Ostermans i Stockholm till en byggmästare som inte kunde fullfölja betalningen, varvid bilen togs tillbaka och auktionerades ut.

Hur August fick reda på att den här bilen var till salu och hur han kom på att köpa den känner vi inte till. Kanske han tyckte att det nu var läge att förstärka sin personliga status
med en bil, en mycket ovanlig ägodel på den här tiden. Dessutom planerade han att gifta sig med Gunhild – pigan från Gnarp som nu var med barn (Naima föddes 1/6 1926)

Bjucken var en mycket förnämlig och dyr modell – nypriset var 13500 kr – och August ropade in den för mindre än 2000 kr, så han gjorde förstås en lyckad affär.

Han körde bilen hem från Stockholm på sex och en halv timme – enligt egen uppgift – så det bör ha gått undan på den tidens grusvägar.

Ur dagboken:

1925

20/10 ”rengöring av bilen – provkörde ” Han fick hjälp av Enar och Erling (min far) Lindh.

12/11 ”till Gnarp med bil. Enar var med” första längre bilturen går till blivande svärföräldrarna.

1926

10/5 ”till Hudiksvall med tåget – körde för kompitens” Nu tar August körkort!
16/6 ”byggde stall (!) åt Bjucken – satte på pakethållare”

Bilen fick således ett eget hus nedanför smedjan efter gångvägen till Knallen. Från 1935 stog den av nån anledning oanvänd där och vi smågrabbar på 40-talet – Tore Hugg och
jag – brukade smyga oss dit och leka bilkörning i den spännande gamla bilen. Den var vacker med mörkblå kaross och svarta skärmar.

1952 köptes den av några grabbar i Bergsjö – Olle Sjölander och Karl Andersson i Vade – och den kom att köras igen på vägarna. Själv har jag nåt minne av att Henry Sjöblom var inblandad i affären. Sen tappar vi bort bilen, vi vet inte var den finns.

Om vi nu går fram till våra dagar så utspelar sig följande, där slumpen griper in på ett märkligt sätt!

Barnbarnet Helen Thunstedts man – Yngve Nilsson – har veteranbilar som ett av sina intressen, och han börjar att använda sitt kontaktnät för att forska efter vart Thunstedts bil tagit vägen. Efter många kontakter hittar han den – bilen ligger sönderplockad i sina beståndsdelar i ett garage på Hagagatan i Stockholm.

En eftertänksam Yngve vid mitt köksbord.

En eftertänksam Yngve vid mitt köksbord.

Nu ingriper slumpen igen. Yngve besöker en veteranbilsutställning i Rosersberg utanför Stockholm, och där fångas hans intresse av en snygg Ford. När han slår sig i slang med ägaren visar det sig så småningom att han kommer från Hälsingland och Ilsbo. Där finns kopplingar – Helens farmor Anna Britta Lund var från Ilsbo och dit flyttade hon tillbaka
efter skilsmässan från August 1914 – men det var nog inte detta som man diskuterar nu utan Yngve berättar om sitt fynd – veteranbilen från Högen.

Ilsbobon är Göran Flank, min elev en gång i tiden på högstadiet i Bergsjö. Eftersom Göran är en hängiven vän av gamla bilar blir han förstås intresserad och med Yngves hjälp kan han nu köpa Bjucken – även om den nu endast existerar i ”molekyler”.

Här berättar Göran själv i ett brev till mig:

”Bifogar även en bild då jag rullar ut chassiet från Hagagatan 4 i Stockholm
i mars 2005. Det tog mig ca 3 mån att få i hop ett rullande chassie så jag kunde flytta grejjorna. Karossen är nu primad och klar och nu är det de väldiga 25″ hjulen som renoveras. 3 st hittades i Hudik 2005 och det 4:e har jag fått nytillverka i Hickory. Stora fälgbanor har levererats från en firma i New Zeeland nyligen. Det är mycket jobb kvar på bilen och jag räknar med minst 100 tkr och ytterligare 2 år för att få i hop den.

1919 och ankom till Stockholm med båten S/S Skagern 1/6 1919. Den såldes till den förste ägaren Ingenjör Sture Morén i Stockholm den 13 juni 1919.

Bilen såldes alltså genom Hans Osterman AB som hade agenturen för Buick i Sverige. Thunstedt köpte den begagnad på en av de absolut första bilauktionerna i landet 1925
till ett pris som var dubbelt upp mot en ny T-Ford.

Ytterligare en Buick 1918 finns i Jämtland, men den är endast halvrenoverad och ej helt komplett. I Norge finns ca 5 st Buick 1919-1920 varav endast en är i körbart skick och importerad från USA för ca 10 år sedan. I Danmark finns ytterligare minst en Buick 1919. (Den äldsta Buicken i Sverige är en 1908 som finns i Stockholm.)

Om du hittar flera historier, bilder eller annat intressant på bilen vore det mycket trevligt. ”

Bjucken chassie

Har nån som läser detta fler bilder på bilen så hör av er till mig. Således får vi vänta i ytterligare två år på att få se Bjucken efter vägen i Högen – men då ska vi stå och hurra!

Janeric Lindh, 2007

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *